Vuosikatsaus 2017

Perinteiseen tapaan taas. Vähän myöhässä tällä kertaa.

kreikka12

2017 3

1. Mitä sellaista teit kuluneen vuoden aikana, mitä et ole koskaan ennen tehnyt?

Vein lapseni päiväkotiin. En ole itsekään ollut koskaan päiväkodissa, joten kaikki oli uutta ja ihmeellistä.

2. Oletko kyennyt pitämään itsellesi viime uutenavuotena tekemäsi lupaukset?

En tehnyt mitään lupauksia. Tavoitteista kyllä osan sain läpi, roikuin varmasti vähemmän koneella kuin edellisinä vuosina. Sain toimivan arjen työn ja perheen ympärille, vaikka alussa kyllä huono omatunto vaivasi niin töissä kuin kotonakin ja väsymyksestä ei tullut loppua. Onneksi tyttäreni sopeutui kuitenkin hoitoon todella nopeasti ja viihtyy siellä edelleen erinomaisen hyvin. Koirakin pääsi säännöllisesti lenkille uudesta arjesta huolimatta ja aina elokuuhun asti sain raivattua tilaa liikunnallekin (liian vähän kyllä).

2017 6

3. Tuliko elämääsi uusia ihmisiä viimeksi kuluneen vuoden aikana?

Joitain uusia työkavereita ja tyttären uudet hoitajat päiväkodissa.

4. Menetitkö ketään läheistäsi?

En onneksi.

5. Missä maissa vierailit?

Muistaakseni vain Ruotsissa ja Kreikassa. Matkustaa haluaisin tänä vuonna paljon enemmän. Ehdimme alkuvuodesta jo Tukholmaan. Aktiivisesti pyörittelen matkahakuja koneella iltaisin. Yksi Ahvenanmaan matka on jo varattuna. Nykkihaaveesta joudun ehkä vielä tänäkin vuonna luopumaan.

kreikka7

kreikka5

6. Mitä sellaista toivoisit itsellesi, mitä et kuluneen vuoden aikana saanut?

Enemmän säännöllistä liikuntaa, jumppiin kaipaan erityisesti. Vielä se ei vain ole ajankohtaista haastavamman loppuraskauden vuoksi.

2017 1

7. Mikä päivämäärä kuluneelta vuodelta tulee aina muistuttamaan sinua tästä nimenomaisesta kaudesta?

Varmasti töihinpaluu tammikuussa, positiivisen raskaustestin tekeminen, tyttären päiväkodin aloitus ja hänen 2v syntymäpäivänsä, jolloin söimme aamiaiseksi puuron jälkeen jäätelöä, kävimme Sea Lifessa ja saimme yllätysilmapalloja. Juhlat pidimme sairastelun vuoksi hieman myöhässä.

8. Mikä oli suurin saavutuksesi kuluneen vuoden aikana?

Arjen pyöritys töihinpaluun jälkeen. Uuden lastenhuoneen sisustaminen.

2017 7

9. Mikä oli suurin pettymyksesi?

Alkuraskaus oli aika haastavaa aikaa taas. Tällä kertaa pahoinvointi kesti melkein 10 viikkoa pidempään.

10. Sairastitko tai loukkaannuitko?

Jatkuva krapulan tunne tietysti vaikeutti aika paljon eloa syksyllä ja loppuvuodesta taisin sairastaa influenssan (vaikka otin rokoitteenkin). Onneksi se oli kuitenkin aika lievä.

11. Mikä oli paras ostoksesi?

Uudet vaunut, jotka löysin kyläkirppikseltä tosi hyvään hintaan ensi kevättä jo silmällä pitäen. Uusi laukku, jonka tosin sain lahjaksi. Olen aika valikoiva design asusteiden kanssa ja en ihan helposti innostu mistään niin paljon, että kokisin tärkeäksi saada sen itselleni. Mutta Guccin Soho Disco bag ihastutti niin pitkään, että sain sen mieheltäni yllätyslahjaksi. Olen käyttänyt sitä todella paljon ja olen edelleen siihen todella ihastunut. Lisäisin parhaisiin ostoksiin myös kestävät leikkokukat, niistä tulee aina hyvälle mielelle.

kreikka4

12. Kenen käytös pöyristytti sinua eniten?

Varmaan monenkin ihmisen, en osaa yhtäkkiä eritellä mitään tiettyä pöyristymistilannetta. Sormiruokaan liittyvät keskustelupalstat ovat pelottavia, lopetin niiden lukemisen. Äidit ovat todella julmia toisille äideille, miksi?

13. Mihin käytit suurimman osan rahoistasi?

Kotiin, lapseen ja hänen uuteen huoneeseensa. Kotiin meillä oli loppuvuodesta paljon uutta hankittavaa, tarvitsimme leveämmän sängyn, uuden juniorsängyn lapselle, uudet yöpöydän lamput ja yöpöydät ja edelleen listalla on uusi taso olohuoneeseen ja tv:n nosto seinälle. Haaveilen myös uudesta sohvasta, mutta en ole varma onko ajankohta oikea yhden 2v lapsen kanssa ja kohta syntyvän vauvan kanssa. Voi olla, että tuota hankintaa vähän siirretään.

2017 4

14. Mistä ihan todella, todella innostuit?

Lastenhuoneen sisustuksesta, matkasuunnitelmista (aina!), ihan loppuvuodesta viimein uudesta raskaudesta, kun pääsin viimein pahoinvoinnista eroon ja tietysti taaperosta, josta on kasvanut iloinen, reipas, harkitseva, tanssia rakastava ja helposti innostuva pieni omat toiveet kertova ihminen.

kreikka6

15. Mikä laulu tulee aina muistuttamaan sinua kuluneesta kaudesta?

Varmasti jotkut Lollo & Bernie rallatukset Kreikasta.

kreikka3

16. Viime kauteen verrattuna, oletko

I onnellisempi vai onnettomampi: varmasti samoissa mennään, ihan yhtä onnellinen.

II laihempi vai lihavampi: lihavampi, raskaus tekee tehtävänsä.

III rikkaampi vai köyhempi: rikkaampi

kreikka10

17. Mitä toivoisit tehneesi enemmän?

Matkustanut, lukenut ja jumpannut.

18. Mitä toivoisit tehneesi vähemmän?

Täyttänyt puhelintani kuvilla ja jättänyt poistamatta turhia heti ottovaiheessa. Teen liian harvoin tehopuhdistuksia puhelimelleni. Kuvat kannattaisi ottaa aina camera+ appilla, josta parhaat saisi muokattua puhelimen muistiin ja muut saisi helposti poistettua. Yritän pitää tuon mielessä tänä vuonna. Olisin myös toivonut puhelimen näytön pysyvän ehjänä pidempään ja oksentavani vähemmän.

19. Miten vietit joulua? Entä juhannusta?

Joulua vietin oman perheeni, äitini, siskoni ja hänen poikaystävänsä kanssa rauhallisisssa tunnelmissa hyvän ruuan ääreellä.

joulu3

joulu1

20. Rakastuitko kauden aikana?

Varmasti uudestaan aina vain pieneneen tyttööni ja mieheeni.

21. Mikä oli lempitelkkariohjelmasi?

Uusi kausi House of cardsista again, seuraavaa kautta ymmärtääkseni kuvataan taas, mutta siitä on tulossa luonnollisesti aika erilainen. Claire Underwood taitaa kyllä olla se suosikkihenkilö useimmille, joten en usko, että sarjan suosio kaatuu. Nyt alkuvuodesta aloitimme HBO:lta Handmaid’s Talen, siinäpä muuten mielenkiintoinen ja loistavasti tehty sarja. Meillä on enää kolme jaksoa katsomatta, sitten tervitaan taas jotain uutta, suosituksia?

22. Vihaatko mitään tai ketään, jota et vihannut viime vuonna tähän aikaan?

En. Se on niin voimakas ja kuluttava tunne.

23. Mikä oli paras lukemasi kirja?

Satu Rämön Islantilainen voittaa aina.

24. Mikä oli suurin musiikillinen löytösi?

Tänä vuonna en kokenut mitään uutta valaistusta, samoja kuuntelin. Uusi radiokanava HitMix on kuitenkin kiva lisä tarjontaan, hittejä 90-luvulta ja 2000-luvun alusta.

25. Mitä halusit ja sait?

Uuden sängyn, toimivia äitiysvaatteita alusta alkaen, Guccin Disco bagin, uuden kellon ja toimivan arjen töiden ja lapsenhoidon ympärille.

talvi11

26. Mitä halusit, mutta et saanut?

Venettä, Burberryn trenssiä, Hermesin Evelynia, Nykin matkaa tai helppoa raskautta.

27. Mikä oli vuoden paras elokuva?

Katsoin hävettävän vähän elokuvia. Kävinköhän ylipäätänsä kertaakaan leffassa viime vuonna. Tilanne on tänä vuonna korjattava, Solsidan pitää ainakin pian päästä katsomaan.

28. Mitä teit syntymäpäivänäsi ja paljonko täytit?

Täytin 34, en muista yhtään mitä tein. Oletettavasti söin sushia, join samppanjaa ja mahdollisesti raakakakkua.

29. Mikä yksittäinen asia olisi tehnyt vuodestasi selvästi paremman ja onnellisemman?

Helpompi raskaus.

30. Kuinka määrittelisit tyylisi kuluneen vuoden aikana?

Simppeli, helppo, klassinen. Neuleita, silkkipaitoja, farkkuja, minimalistisia kesämekkoja, istuvia t-paitoja, pitkiä neuletakkeja ja vähän röyhelöitä. Tennareita, ballerinoja, korkkareita ja korollisia nilkkureita. Kevyttoppiksia, istuvia villakangastakkeja ja kyksi muhkea talvitakki.

2017 9

2017 8

31. Mikä piti sinut järjissäsi?

Tyttöni, joka osoittaa joka päivä mikä elämässä on tärkeää, mieheni arjen pyörityksessä ja raskausajan pahoinvoinnissa, siskoni, jolle vuodatan paljon asioitani, äitini, joka vieraillessaan pesi aina meidän kaikki pyykit ja siivosi usein siihen päälle ja pieni kiltti terrierimme, joka tiukan paikan tullen istahtaa aina syliin silitettäväksi, se rentouttaa kummasti. Kiitos.

kreikka9

2017 2

32. Ketä julkkista himoitsit eniten?

Tänä vuonna en ketään erityistä. Logan Huntzberger voisi olla vakiovastaus, oli hän edelleen tosi cool GG uusinnoissa, joita tänäkin vuonna välillä katselin.

33. Mikä poliittinen tilanne tai tapahtuma liikutti sinua eniten?

Aika moni, viime vuonna tapahtui paljon ikäviä asioita. Lapsien huonot olot ahdistavat aina eniten.

34. Ketä/mitä kaipasit?

Pääsin onneksi näkemään ja tapaamaan kaikkia kaipaamiani ihmisiä.

35. Kuka oli paras tapaamasi ihminen?

Vaikea kysymys. Yksi nyt varmasti ainakin on tyttöni omahoitaja päiväkodissa, hän on tehnyt uuden aloituksesta meille kaikille todella helppoa ja mukavaa.

36. Mikä tai kuka yllätti sinut kuluneena vuonna?

Tyttöni monta kertaa uusilla taidoillaan ja toistan varmasti itseäni, mutta se uusi arki, joka lähti sujumaan nopeasti suurimmaksi osaksi hienosti. Jako menee meillä 90 prosenttisesti niin, että mieheni vie tytön päiväkotiin ja minä haen. Lähden kotoa niin aikaisin, että on kivaa, että pieni saa hieman rennompia aamuja ja syödä aamupuuronsa rauhassa kotona. Yleensä ehdin hakemaan hänet kotiin hyvissä ajoin alkuiltapäivästä.

kreikka8

kreikka11

37. Mitä viisi asiaa asetat itsellesi tavoitteiksi ensi vuodelle? Nämä eivät ole uudenvuodenlupauksia vaan henkilökohtaisia tavoitteita.

1. Arki muuttuu taas uudenlaiseksi maaliskuussa, joten kahden lapsen kanssa elämistä harjoitellaan. Tavoitteeksi otan sen, että vauva on tyytyväinen ja isosisko pääsee osallistumaan hänen hoitoonsa niin paljon kuin mahdollista.
  2. Toivon myös, että pääsen tulevan isosiskon kanssa tekemään yhteisiä kivoja juttuja vauvasta huolimatta.
  3. Haluisin myös matkustaa ja lukea enemmän.
  4. Yritän tehdä uudesta äitiyslomavuodesta taas yhtä aktiivisen ja mukavan kuin ensimmäisestä  – paljon ihania aamiaisia ja lounaita, ystäviä ja paljon vaunulenkkejä eri paikoissa. Odotan uusien reseptien testaamista, erityisesti niiden terveyspainotteisten. Vietämme nyt jo sokeritonta kuukautta, joten kirjat on terveellisempien herkkujen ja välipalojen osalta kaivettu esille. Palaan tähän tietysti blogissakin.
  5. Toivon kahdenkeskisiä treffejä myös mieheni kanssa niin paljon kuin pystymme niitä järjestämään – pitkiä lounaita, leffoja ja vaikka yhteissaleja, edes kerran kuukaudessa.

aamiainen2

Huh, jaksoikohan joku lukea loppuun!

Puolen vuoden takaiset Kreikka-kuvat siirsin koneelle vasta tänään, niin olkoon ne nyt suurimmaksi osaksi koristamassa tätä postausta ja aiheuttamassa lisää matkakuumetta uudelle vuodelle.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Mainokset

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s