Vuosikatsaus 2016

ar1

vuosi2

Takana on jo joukukiireet, viikko auringossa, yksi vatsatauti ja itse joulukin. Nyt ollaan kuitenkin takaisin uudella virralla ja onkin ihan ensimmäiseksi aika paketoida tämä vuosi. Tässäpä tämä sama maratonkysely, jonka tein viime vuonnakin.

1. Mitä sellaista teit kuluneen vuoden aikana, mitä et ole koskaan ennen tehnyt?

Huolehtinut tyttärestäni ja kasvattanut häntä, käyttänyt niistäjää, käynyt muskarissa ja vauvauinnissa, vaihtanut vaippoja lentokoneessa, valmistanut soseruokia, käynyt pilvenpiirtäjässä. En ole koskaan kokenut, että saisin jotain lisäarvoa kaupunkiin tutustuessa katsellessani sitä ylhäältä päin. Toissa viikolla kävin Burj Khalifassa ihailemassa Dubain maisemia ja edelleen olen samaa mieltä – en saa mitään lisäarvoa seisoskellessani muiden turistien kanssa pienessä tilassa katsellessani kaupunkia ylhäältä päin.

ar3

2. Oletko kyennyt pitämään itsellesi viime uutenavuotena tekemäsi lupaukset?

En tee koskaan varsinaisia lupauksia, vaan ennemminkin mietin tavoitteita tai kehittymiskohteita ihmisenä. Niitä tein viime vuonnakin ja koen, että onnistuin aika hyvin. Tsekkasin viime vuoden vuosikatsauksen tavoitteet myös ja kirjojen lukua lukuunottamatta kaikki olivat onnistuneet.

3. Tuliko elämääsi uusia ihmisiä viimeksi kuluneen vuoden aikana?

Lapsen kautta tutustuin muutamiin uusiin ihmisiin. Muun muassa muskarissa hengailimme samojen tyyppien kanssa joka viikko koko syksyn ajan.

4. Menetitkö ketään läheistäsi?

En.

5. Missä maissa vierailit?

Virossa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Liechtensteinissa ja Arabiemiraateissa. Yllättävänkin monessa siis, koska vielä viime vuonna pohdiskelin, että kuinkahan paljon pääsemme babyn kanssa reissaamaan. No eihän siinä tosiaan mitään ihmeellistä ole, senkun lähtee. Reissujen sisältöä pitää tietysti vähän enemmän pohtia ja rytmittää.

Se tämän päivän äiti, joka ei saa jäädä kotiin lapsen kanssa, vaan koko ajan on reissattava, juotava lattea tai vähintään jumpattava tavallaan ideana ärsyttää. Mutta mikäs siinä kun tykkää matkustella, juoda sitä lattea ja käydä niissä jumpissa. Kai sitä huonomminkin voisi mennä. Ollaan me oltu kotonakin – täydellisen tyytyväisinä vielä ja uskaltanen paljastaa etten ole käynyt joka aamu vuoden aikana suihkussa ja meikannut itseäni. Tämä vain lisähuomiona matkailuun löyhästi liittyen.
vuosi3.jpg

img_8679-1

vuosi12

vuosi7

6. Mitä sellaista toivoisit itsellesi, mitä et kuluneen vuoden aikana saanut?

Muutaman tunnin lisää jokaiseen viikkoon, jolloin voisin lukea lehtiä ja kirjoja tai vaikka katsoa elokuvaa, lapsen, joka ei heittele lihapullia ympäri keittiötä eikä kyseenalaista ei-sanaa suurimman osan ajasta, veneen ja Hermesin Evelynin.

7. Mikä päivämäärä kuluneelta vuodelta tulee aina muistuttamaan sinua tästä nimenomaisesta kaudesta?

Vuoden ensimmäinen päivä varmaankin, kun heräsimme ensimmäistä kertaa koko perhe kotona yhdessä. Toinen päivä tulee varmasti olemaan huominen, kun juhlimme tyttäremme ensimmäistä syntymäpäivää.

8. Mikä oli suurin saavutuksesi kuluneen vuoden aikana?

Ehdottomasti lapsen kanssa vietetty vuosi, hänestä huolehtiminen ja hänen kasvattaminen yhdessä mieheni kanssa. Sain myös vakituisen työpaikan jo alkuvuodesta, mistä olen tosi onnellinen.

img_9642-1

vuosi4

9. Mikä oli suurin pettymyksesi?

En tainnut vuoden aikana pettyä ainakaan omaan elämään liittyvissä asioissa, päinvastoin. Trumpin valinta presidentiksi oli kyllä suuri pettymys.

10. Sairastitko tai loukkaannuitko?

Dubaista paluun jälkeen sain vatsataudin ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen. Jouluaattoon mennessä olin onneksi kunnossa. Onneksi pieni tyttäremme säästyi tältä.

11. Mikä oli paras ostoksesi?

Vastaan Bugaboo Buffalot, vaikka ostimme ne jo viime vuonna. Silloin en tosin tiennyt vielä hyvyydestä mitään. Vaunut ovat ihan huiput, enkä vaihtaisi niitä mihinkään. Toinen mieleen jäänyt ostos oli Tiffanyn mom-kaulakoru, joka muistuttaa minua aina tyttärestäni. Töihinpaluun jälkeen taidan pitää sitä kaulassa tiiviisti ensimmäiset puoli vuotta.

12. Kenen käytös pöyristytti sinua eniten?

Lyhytnäköisten ja kapeakatseisten ihmisten! Rasittavat lastenhoitoneuvojat (= odotappas vain -tyypit) saisivat myös painua kuuseen.

13. Mihin käytit suurimman osan rahoistasi?

Kotiin, matkustamiseen, ruokaan ja lapsen tarpeisiin.

14. Mistä ihan todella, todella innostuit?

Lastenvaatteista, pienen yksivuotiaan synttäreiden järjestämisestä, Como-järvestä ja kaikista ihanista brunsseista, joita sain nauttia. Erityisesti mieleen jäi Pennyn ja taas kerran Krog Roban brunssit sekä The Cockin aamiainen. Brunsseilimme minin kanssa vuoden aikana paljon ja pääsin nauttimaan niistä myös itsekseni ystävieni kanssa. Innostuin myös raskauden jälkeen taas uudestaan kokkailemaan. Erityisesti kunnostauduin kaikkien vegaani-, terveys-, raakaruokien kanssa. Toki väliin mahtui aina leipää, pastaa ja risottoakin. Söin muuten tänä vuonna enemmän pastaa kun olen syönyt viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä. Etityisesti mieleen jäi korianteripestopasta.

vuosi14

15. Mikä laulu tulee aina muistuttamaan sinua kuluneesta kaudesta?

JVG – Paluu tulevaisuuteen & Daniel Tiger – It’s a beautiful day in the neighborhood.

16. Viime kauteen verrattuna, oletko

I onnellisempi vai onnettomampi: onnellisempi

II laihempi vai lihavampi: laihempi

III rikkaampi vai köyhempi: köyhempi

17. Mitä toivoisit tehneesi enemmän?

Lukenut kirjoja. En ole ehtinyt lukea. Olisin tarvinnut enemmän aikaa myös aamuisin Hesarin lukemiseen.

18. Mitä toivoisit tehneesi vähemmän?

Koneella ei varmaankaan olisi tarvinnut roikkua niin paljon.

19. Miten vietit joulua? Entä juhannusta?

Jouluaaton vietimme meillä kotona perheen, äitini ja siskoni kanssa. Joulupäivänä vierailimme appivanhempieni luona. Eilen Tapaninpäivänä kävimme ostoksilla ja söimme illalla blinejä, koska mätiä jäi joululta. Blinit sopivat loistavasti joulun viimeiseen päivään ja taidankin tehdä tästä uuden perinteen. Muistelisin, että vietimme juhannusta kotona grillaten, koska lähdimme heti sen jälkeen Italiaan.

20. Rakastuitko kauden aikana?

Ehdottomasti tyttäreeni ja mieheeni aina vain uudestaan. Rakastuin myös Barre-tunteihin. Ensi vuoden ehdottomaksi tavoitteeksi otan vähintään yhden Barren viikkoon.

21. Mikä oli lempitelkkariohjelmasi?

Gilmore Girls ja House of Cards

22. Vihaatko mitään tai ketään, jota et vihannut viime vuonna tähän aikaan?

En.

23. Mikä oli paras lukemasi kirja?

Tähän on pakko vastata Totuus Harry Quebertin tapauksesta, vaikka se onkin vielä vähän kesken. Luin alkuvuodesta myös KonMarin, joka jäi mieleen, mutta olen myöhemmin todennut Marie Kondon olevan aikamoinen sekopää, eikä opit jääneet pyörittämään meidän taloutta. Oikeasti turhasta tavarasta olisin osannut hankkiutua eroon ilman hänen apuaankin.

24. Mikä oli suurin musiikillinen löytösi?

Mumford and Sonsin keikka oli tosi hyvä ja kuuntelin ainostaan heidän musiikkia vielä pitkään keikan jälkeenkin. Roope Salmista kuuntelin myös paljon.

25. Mitä halusit ja sait?

Canada Goosen Shelburne parkatakin, se on ihana! Palelen aina ja helposti, takki ratkaisi tuon ongelman hetkessä. Talven matkan myös halusin ja sain. Keskellä talvea viikko auringossa teki uskomattoman hyvää. Kynnet kasvavat taas ja mieli on virkistynyt. Sain myös hyvin nukkuvan lapsen, vakituisen työpaikan ja uuden kaulakorun tyttäreni kunniaksi.

Sain myös luvan jumpata ja liikkua kunnolla pitkästä aikaa maaliskuun alussa. Se oli ihana tunne.

Paras tietysti viimeiseksi, uusi Dean & Deluca muki ❤ Vanhasta olivat jo tekstit kuluneet.

26. Mitä halusit, mutta et saanut?

Venettä, Burberryn trenssiä, aamiaista Sohossa.

27. Mikä oli vuoden paras elokuva?

Hmm, ehkä Sully, joka kertoi lentäjästä, joka onnistuneesti laskeutui Hudsonjokeen 2009. Pääosaa esitti onnistuneesti Tom Hanks.

28. Mitä teit syntymäpäivänäsi ja paljonko täytit?

Muistelisin syöneeni sushia ja juoneeni samppanjaa. Täytin 33.

29. Mikä yksittäinen asia olisi tehnyt vuodestasi selvästi paremman ja onnellisemman?

Välttyminen vatsataudilta joulun alla. Muutama päivä Nykissä ei olisi ainakaan pahentanut tilannetta.

30. Kuinka määrittelisit tyylisi kuluneen vuoden aikana?

Rento, klassinen, simppeli. Farkkuja (mustia ja sinisiä), sinisiä ja harmaita neuleita, t-paitoja, silkkipaitoja, pipoja, tennareita, korkkareita, istuvia takkeja, ja aurinkolaseja – kaikki sulassa sovussa. Olen löytänyt tyylini ja viihdyn siinä oikein hyvin.

31. Mikä piti sinut järjissäsi?

Mieheni ja varmasti myös siskoni, jolle soitan herkästi ongelmista ja ärsytyksen aiheista. Hän myös värjää ja muotoilee kulmani säännöllisesti ja meikkaakin aina tarpeen tullen. Hyvät kulmat auttavat muuten järjissä pysymiseen.

32. Ketä julkkista himoitsit eniten?

Helppo! Logan Huntzbergeriä.

33. Mikä poliittinen tilanne tai tapahtuma liikutti sinua eniten?

Trump ja Aleppo ja ne hirveät lapsikohtalot. Liikutun myös aina surullisista eläinuutisista, usein ihan kyyneliin asti.

34. Ketä/mitä kaipasit?

Joskus harvoin yksinäisiä pitkiä aamuja litran kahvimukin ja kaikkien viikon Hesareiden kanssa, illallisia ystävieni kanssa (niitä oli aivan liian vähän).

vuosi1

35. Kuka oli paras tapaamasi ihminen?

Tähän kai voi vastata tyttäreni, koska hän on muuttunut koko ajan vuoden aikana ja on ollut ihana seurata kaikkea sitä kehitystä ja intoa. Muskariope on myös ihan huippu.

36. Mikä tai kuka yllätti sinut kuluneena vuonna?

Mieheni joululahjallaan ja, joka on ollut maailman rennoin ja ihanin isä tyttärellemme, mini on myös yllättänyt olemalla ehkä vuoden hauskin tyyppi – aikamoinen vitsiniekka nimittäin. Minut yllätti myös se, että vauva-aika aina puoleen vuoteen asti oli tosi helppoa aikaa ja  todelliset kiireet alkavat näköjään oikein kunnolla vasta tässä yhden vuoden korvilla. Olin kuvitellut asian mielessäni jotenkin toisin päin.

37. Mitä viisi asiaa asetat itsellesi tavoitteiksi ensi vuodelle? Nämä eivät ole uudenvuodenlupauksia vaan henkilökohtaisia tavoitteita.

1. Toivoisin pääseväni mieheni kanssa useammin kahdenkeskisille deiteille ensi vuonna. Pitkä illallinen, brunssi tai vaikka leffa toimii oikein hyvin.
  2. Rikkonaisen viime vuoden jälkeen töihin paluu tuntuu jännittävältä ja toivoisinkin saavani jonkinlaisen toimivan rytmin ja tasapainon työn ja kodin välillä. Päiväni eivät onneksi ole pitkiä, voin ottaa töitä mukaan kotiin ja tehdä niitä lapsen nukkumaan mentyä tai viikonloppunakin. Katsotaan, miten palaset loksahtavat paikalleen. Olen varmasti myöhemmin keväällä viisaampi tai sitten vain kuoleman väsynyt. Aion myös viettää aikaa tyttäreni kanssa mahdollisimman paljon töistä huolimatta. Ulkoilemme ja leikimme paljon.
  3. Roikun vähemmän turhaa koneella. Piste.
  4. Luen enemmän kuin tänä vuonna. Siihen ei muuten paljoa tarvita.
  5. Kaiken muun kiireen keskellä aikataulutan ja suunnittelen myös tunnit jumpille ja lenkeille. Aamu- ja viikonloppupainoitteisena se varmasti onnistuu. Kotijumpat pääsevät myös tehokkaaseen testiin. Koiralenkit pitävät tietysti huolen siitä, että totaalipysähdystä ei tapahdu yhtenäkään päivänä.

vuosi11

Mainokset

6 kommenttia artikkeliin ”Vuosikatsaus 2016

• Kiva, että tykkäsit! 🙂 Tätä on aina näköjään yhtä mukavaa kirjoittaa ja summata vuotta. Tee sinäkin! Näitä on kiva myös lukea muilta.

Hyvää alkavaa vuotta myös teille! ❤

Tykkää

1. Hyvää uutta vuotta ja kiitos mukavasta blogista! Satuitko katsoitko maikkarilta Agatha Christien Eikä yksikään pelastunut- sarjaa…yksi päähahmoista (Vera Claythorne) on aika paljon sun näköinen 🙂

Tykkää

• Hyvää uutta vuotta Sini ja kiitos itsellesi kun luet. Omaksi iloksikin on kiva kirjoittaa, mutta vielä kivempaa, jos joku lukee!
      Ai, hauskaa! Olen katsonut sarjan ehkä aiemmin, jos kyseessä on se vanha. Mutta en muista Vera Claythornea. Googlaan heti 😉

Tykkää

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s