Rentouttava viikonloppu ja arjen onnellisuus

ps1 kopio

Odotin Turun retkeä todella paljon. Välillä pitää päästä pois kotoa niistä samoista ympyröistä ja rutiineista, joissa kuitenkin pyörii päivä toisensa jälkeen. Silloin en mieti hetkeäkään, mitä tulisi siivota seuraavaksi, montako koneellista pyykkiä ehdin pestä tai mitä valmistetaan illalliseksi, monelta se syödään ja kumpi sen tekee. Mutta ei pidä ymmärtää väärin, arjessa ei ole mitään pahaa. Kuten pappikin sen joskus alttarilla totesi, ovat ne juuri ne arkiset jutut ja arjessa eläminen, jotka ratkaisevat onnellisen parisuhteen salat. Ja tästä en voisi olla enempää samaa mieltä. Harvoinpa ne onnellisimmat hetket ravintolapöytää, sampanjaa, matkoja tai lahjoja kaipaa. Kyllä ne taitaa olla ihan siellä kotisohvalla tai keittiönpöydän ääressä. Ehkä nuorempana (ainakin itselläni) odotukset hyvästä ja onnellisesta parisuhteesta olivat aika vääristyneitä. Kuvittelin, että riitely on pahasta ja tässä nyt ollaan miellyttämässä loppuelämä toisiamme. Wrong. Olen oppinut pikkuhiljaa, että kyse taitaa olla tukevasta ja ymmärtäväisestä kumppanuudesta. Tai sillä pääsee jo varmasti aika pitkälle.

Turkub turkub1

Mutta tottahan toki elämää piristää välillä ne hauskat irtiotot, yhteiset matkat, illalliset, lahjat ja jakamaton seura. Ja näitä hetkiä kannattaa vaalia ja niihin kannattaa panostaa, itsestäänselvyyksiä ne eivät kuitenkaan ole. Me olemme yhteisten vuosien aikana päässeet matkustamaan kahdestaan aika paljon, mutta edelleen se tuntuu aina vain yhtä kivalta ja reissuja on todella hauskaa suunnitella. Eikös itseasiassa puolet koko reissusta ole se suunnitteluvaihe. Ja yhtä onnistuneita ovat olleet matkat niin Tukholmaan, New Yorkiin kuin Turkuunkin. Tärkeintä ei taida kuitenkaan olla kohde, vaan se matka. Vaikka en lähde kieltämään, onhan New York maailman paras kaupunki, kuten Rauli Virtanenkin kirjassaan sen maailman ympäri reissanneena totesi.

turkub18  turkub20

Hieman poikkesin ehkä aiheesta ja otsikonkin jouduin välissä muokkaamaan, mutta kuvituksena edelleen kuitenkin toimii viikonlopun Turku. Tarkoitus oli siis alunperin kirjoittaa miten tuollaisesta parin päivän pikavisiitistä saa kaiken sen parhaan irti ja miten rentoutuu parhaiten, vaikka samalla onkin tarkoitus tutustua suhteellisen uuteen kaupunkiin. Täysin ilman suunnitelmaa en matkusta koskaan mihinkään. Yleensä ainakin tiedän, missä ravintoloissa haluan syödä ja minkä kahvilan pitäisi tarjota ne parhaat pullat. Niin tiesin nytkin, joten kunhan saimme tavarat hotellille suunnistimme niille jo mainituille raakakakuille. Harvemmin olen joutunut ruokaan pettymään kun olen hieman ottanut asioista selvää ennen. Mikään ei reissuissa harmita niin paljon kuin päätyä syömään johonkin turistiriistolaan jotain ei hyvää. Ilallispaikkamme Sergio’s ei todellakaan pettänyt odotuksia, ruoka oli juuri niin hyvää kuin kaikki lupasivat, aidosta italialaisuudesta puhumattakaan. Kivan lisän toi vielä se, että listalta löytyi viini tilalta, jossa vierailimme Toscanassa muutama vuosi sitten.

turkub14

turkub11

Mitä sitten teimme muuta kuin söimme? Kävelimme paljon, kävimme muutamassa kaupassa pienten ostosten toivossa, pysähdyimme kivan näköisiin paikkoihin kun sellaisia näimme (ja niitähän oli), olimme torilla, vierailimme Tuomiokirkossa ja museossa, menimme ajoissa nukkumaan ja nukuimme hyvät yöunet. Haluaisin kirjoittaa, että nukuimme pitkään, mutta rehellisesti sanoen en ole osannut nukkua yli seitsämään enää pitkään aikaan. Söimme pitkän aamiaisen, kävimme aamukävelyllä, pysähdyimme välidrinkeille ja nautimme kahvia ulkona. Vielä ennen lähtöä ajoimme Turkua ristiin rastiin tutustuaksemme vähän keskustan ulkopuolellekin.

turkub25 turkub28

Ja voisihan tämän saman viikonloppuloman toteuttaa vaikka Helsingissä, yöpyä jossain kivassa hotellissa ja nauttia illallista jossain uudessa ravintolassa, joita viime aikoina on tullut paljon lisää. Testattavaa riittäisi. Omalla listallani ovat ainakin Sinne, August von Trappe ja Spis. Uskon, että tämän konseptin otan käyttöön jossain kohtaa ensi vuotta kun ensimmäistä kertaa on mahdollisuus/halua paeta vauva-arkea.